jueves, 5 de noviembre de 2009

COM FER UN TREBALL? (SEMINARI 27 D'OCTUBRE)

Avui a seminari ens han retornat el treball sobre educació i vida quotidiana, tothom tenia el treball força bé però ens ha dit la Pia que havíem de millorar força la presentació formal tal com l'Anna ens havia explicat a la carpeta del seu seminari

CRITERIS PER A L’ELABORACIÓ
I LA PRESENTACIÓ DE TREBALLS

El treball universitari (informe, síntesi, estudi, memòria, comentari o pauta) ha de ser un treball seriós, científic i acurat, tant en el contingut com en la presentació.
Un treball exigeix reflexió, documentació, planificació, mètode i originalitat. Per tant, no és mai una còpia ni un “collage” de textos copiats.
A continuació, us presentem un document d’ús intern per als estudis de Magisteri en què s’indiquen els criteris en els quals ens basarem per elaborar els treballs.

Aquest document té els apartats següents:
1) FASES EN L’ELABORACIÓ DE TREBALLS
2) NORMES EN LA PRESENTACIÓ DE TREBALLS ESCRITS
3) ORIENTACIONS PER CITAR LES FONTS DE DOCUMENTACIÓ
4) BIBLIOGRAFIA


1. FASES EN L’ELABORACIÓ DE TREBALLS
1.1.Concretar i centrar el tema
El tema s’expressa en una sola frase que sintetitza aquell conjunt de qüestions que constitueixen l’objecte d’estudi.

1.2.Projecte o pla d’acció
Per fer-ho, cal documentar-se sobre el tema. Cal preguntar-se:
a)Quins coneixements previs es tenen sobre la matèria?
b)Què s’ha escrit sobre aquest tema? Quina bibliografia hi ha?
Per fer el pla de treball hem de plantejar-nos:
c)Què es pretén?
d)Esquema de desenvolupament.
e)Terminis de realització i lliurament.

1.3.Orientacions per a la recollida d’informació
a)Primer cal fer una recerca i una selecció de la bibliografia sobre el tema. També es poden cercar altres fonts d’informació: entrevistes a experts, visites a centres, videografia, webgrafia, etc.
b)Un cop feta aquesta selecció, es pot passar a la lectura, l’anàlisi i l’elaboració de fitxes o altres tipus de tècniques d’organització de la informació més rellevant.
Possibles apartats:
-Referències bibliogràfiques completes (nombre de pàgines, edició, dades de l’editor, etc. Vegeu més endavant com se cita correctament la documentació).
-Dades sobre l’autor.
-Resum del llibre o qüestions concretes sobre el tema estudiat.
-Citacions literals que recullen els fragments que se suposa que serviran per ser referenciats, amb indicacions precises de les pàgines.
-Comentaris personals.

1.4.La redacció
1.4.1 Etapes:
a)Fer un esquema.
b)Fer un o diversos esborranys .
c)Redacció final (és recomanable deixar un parell de dies per descansar i repassar entre l’escriptura de l’esborrany i la redacció definitiva).
d)Revisió del treball. Cal que l’escrit tingui la màxima correcció, per la qual cosa s’han d’evitar els errors i les faltes, tant de sintaxi, d’ortografia com de presentació o de contingut. Cal tenir cura a escriure correctament sobretot els noms de persona, d’entitats i les dades numèriques, que són les referències en què és més fàcil d’equivocar-se.

1.4.2 Les citacions
Les citacions s’obtenen a partir de treballs previs elaborats per altres persones. Per això cal citar la procedència de les fonts d’informació i/o argumentació.
Les citacions literals o textuals van entre comentes. Al costat cal fer-hi constar l’autor, seguit de l’any i la plana entre parèntesi.
Exemple:
D’acord amb Delors (1996, 203) “l’educació és el ciment que fa possible la construcció del desenvolupament humà sostenible.”

1.4. 3 Les notes
Les notes a peu de pàgina es poden utilitzar per a diverses finalitats:
a)Per indicar l’origen de les citacions que fem constar en el text.
b)Per afegir indicacions bibliogràfiques sobre el tema en discussió.
c)Per confrontar un tema amb altres referències.
d)Per ampliar afirmacions que s’han fet en el text.

2.NORMES EN LA PRESENTACIÓ DE TREBALLS ESCRITS
2.1.Escriptura i marges
a)Els treballs s’han de presentar escrits amb ordinador.
b)La grandària de la lletra ha de ser entre 11 i 12 punts i l’interlineat d’1,5.
c)S’han de deixar marges als quatre costats (entre 2,5 i 3 cm.)
d)S’ha d’utilitzar paper DIN A 4 i lliurar tots els treballs a doble cara . Si no s’indica el contrari, no s’ha d’il•lustrar amb dibuixos ni sanefes.
e)Els treballs s’han de presentar degudament enquadernats. Normalment serà suficient lliurar-los grapats. Els fulls no han d’anar solts ni amb un clip o anelles.

2.2.Estructura del treball
a)Portada. Cal fer-hi constar:
-Nom dels estudis i del centre (Estudis de Magisteri. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (FPCEE). Universitat Ramon Llull).
-El títol del treball (ha de ser breu, comprensiu i explicatiu del contingut).
-Nom de l’assignatura i del professor.
-Cognoms i noms de l’autor, data de lliurament, curs i torn.
b)Índex del treball. Amb els principals apartats o capítols, cadascun en una línia; i, a la vora, les pàgines on hi ha l’inici.
c)Introducció. S’ha de presentar i de fixar el tema. S’han d’explicar els motius pels quals s’ha escollit. També s’ha de focalitzar l’objectiu que es pretén amb el treball. A més, s’ha d’explicitar el mètode utilitzat, d’una banda, i determinar els temes claus, de l’altra. Així mateix, cal establir aquí el tipus i l’abast de l’estudi.
d)Cos del treball. És la part més extensa. Es divideix en capítols, seccions i/o apartats. Aquí trobarem el desenvolupament de l’estudi. Cada capítol o apartat s’ha de presentar amb el mateix títol i número que figura a l’índex.
e)Conclusions. Síntesi d’allò que aporta el treball. Pot ser un resum de les aportacions i novetats, però també una plasmació d’allò que ha quedat comprovat i d’allò que ha quedat pendent de resolució. En les conclusions també es pot aportar una petita visió o valoració personal sobre el tema tractat, sempre argumentada.
f)Apèndix o annexos. Si cal, aquí s’han de posar tots aquells materials que corroboren, il•lustren o complementen el treball. Han d’estar correctament referenciats i paginats.
g)Fonts de Documentació. Referències de tots els llibres, articles de revistes especialitzades, webgrafia, etc. utilitzades en l’elaboració del treball.
3.ORIENTACIONS PER CITAR LES FONTS DE DOCUMENTACIÓ
Podeu consultar el document: Com Citar, publicat a:
http://www.blanquerna.url.edu/inici.asp?id=sbb.fpcee.comcitar. En aquesta web trobareu tant la normativa ISO com la APA, ambdues són vàlides. No obstant això, és necessari que, un cop s’hagi decidit usar una de les dues, es mantingui al llarg de tot el document.
4.BIBLIOGRAFIA
CASSANY, D. La cuina de l’escriptura. 5a. ed. Barcelona: Empúries, 1996.
MORENO, A. La redacción paso a paso. Barcelona: Teide,1991.
RIGO, A. I GENESCÀ, G. Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic: Eumo, 2000.
SERAFINI, MT. Como redactar un tema. Barcelona: Paidós, 1989.

No hay comentarios:

Publicar un comentario